Ajatuksemme ja uskomuksemme vaikuttavat suuresti siihen, miten luottavaisia tai ahdistuneita me olemme. Kun olemme ahdistuneita, meillä on taipumus nähdä asiat uhkaavina, pelottavina tai vaarallisina. Maailma ympärillämme voi oikeasti olla kaikkea tätä, mutta useimmiten ajatuksemme tai uskomuksemme ovat epärealistisia. Näiden epärealististen ajatusten kanssa olemme kuitenkin tottuneet elämään, ja siksi emme edes huomaa niitä. Ajatusten realisoinnilla tarkoitetaan ajatustemme muuttamista tasapainoisemmiksi ja ulkoista todellisuutta vastaaviksi.

Harjoitus 3

Ajattelussamme on joitakin ansoja, joihin helposti ahdistuneena lankeamme, ja niiden realisointi on ensimmäinen askel.

  • Tulevaisuuden ennustaminen: ”Tiedän, että epäonnistun, en tule koskaan onnistumaan tässä.”
  • Mustavalkoisuus: ”En ole käynyt lenkillä koko viikolla, ei minun nyt enää kannata lähteä, epäonnistuin tässäkin.”
  • Leimaaminen: ”Olen tyhmä, ruma läski, kukaan ei pidä minusta.”
  • Yliyleistäminen: ”Epäonnistun joka kerta, kun yritän tätä.”
  • Suodattaminen: ”Kukaan ei ole kiinnostunut mielipiteestäni, pomo näyttää kyllästyneeltä minuun.”
  • Katastrofiajattelu: ”Jos avaan suuni, kaikki alkavat nauraa, ja vajoan maan alle häpeästä.”
  • Vaaran yliarviointi: ”Pyörryn varmasti.”
  • Ajatusten lukeminen: ”Esimieheni on kyllästynyt minuun. Hän ei pidä minusta eikä halua kuulla mielipiteitäni.”
  • ”Pitäisi”-ajattelu: ”Minun pitäisi osata tämä. En saisi tehdä virheitä.”

Seuraa omaa ajatteluasi viikon ajan, ja kirjoita muistiin omat ajatuksesi, jotka mielestäsi ovat edellä mainitun kaltaisia. Mieti niitä, ja pohdi, mitä ajatuksia ne sinussa herättävät. Listaa ajatukset, joihin haluat muutosta, Kirjoita niiden rinnalle ajatus, jolla haluat korvata vanhan ajatuksesi. Valitse ajatuksista yksi kerrallaan, tee itsellesi muistilappu toivotusta ajatuksesta, lue muistilappu useita kertoja päivässä. Jatka kannattavan ajatuksen lukemista päivittäin vähintään viikko. Valitse sen jälkeen seuraava ajatus, ja toimi sen kanssa samoin.