Sisäinen puhe

Tunteemme ovat meille itsellemme viesti sisimmältämme, palaute siitä, millaista sisäistä puhetta joko tietoisesti tai tiedostamattamme käymme itsemme kanssa. Tätä keskustelua itsemme käymme kaiken aikaa, kokiessamme erilaisia asioita. Sisäisen puheemme sävy ja sanavalinnat ovat yhtä tärkeitä kuin keskusteluissamme muiden kanssa. Olemme vastuussa siitä, mitä sanoja käytämme ilmaistessamme ajatuksiamme, ja äänemme sävy (äänenkorkeus, voima ja äänenpainot) heijastavat tunteitamme ja mielipiteitämme.

Sisäinen puhe rakentuu varhaisen vuorovaikutuksen kommunikaation pohjalta. Alkuun lapsen sisäinen puhe on ääneen puhuttua itsensä ohjaamista, jossa selvästi kuuluu häntä kasvattavien aikuisten tapa puhua, ja vähitellen se muuntuu äänettömäksi keskusteluksi eri puoliemme välillä. Mitä paremmin tiedostamme tämän keskustelun, ja oivallamme eri puoliemme äänenpainojen merkityksen, sitä helpompi meidän on ymmärtää omia reaktiotamme ja myös ennakoida toimintaamme.  Asian tiedostettuamme voimme myös alkaa muuttamaan sisäistä puhettamme lempeämmäksi ja ymmärtävämmäksi.

Viime viikolla kuvattu ajatusten virta ja tapamme ajatella ovat keskeinen osa sisäistä puhettamme.  Esimerkki: ”Epäonnistun työtehtävässäni, ja olen menossa kertomaan siitä esimiehelleni. Olen vihainen ja pettynyt itseeni: Miten mä näin mokasin, mä en osaa yhtään mitään, mulla on varmasti jotain vikaa aivoissa, kun mä en tajunnut, ettei tätä näin voi tehdä.” Muutettuna puheeni voisi olla: ”Voi että mua harmittaa, ja mä olen pettynyt siihen, miten tämä sujui. Mitähän olisi pitänyt tehdä eri tavalla? Kukahan voisi auttaa minua tämän asian käsittelyssä?”

Miellyttävät ja epämiellyttävät tunteet

Tunteemme ovat myös kertomassa meille, tyydyttyvätkö tarpeemme vai eivät.  Koemme miellyttäviä tunteita, kun tarpeemme ovat tyydyttyneet, ja epämiellyttäviä tunteita, kun emme saa mitä tarvitsemme.

(Tarpeemme miellyttäviä tunteita epämiellyttäviä tunteita linkit dokumentteihin)

Pysähdy kuuntelemaan ja tuntemaan, mitä tunteita sinulla on juuri tälle hetkellä. Tai mitä tunteita olet tunnistanut päivän aikana. Kirjoita muistiin tunteiden nimet. Löydät listoilta lisää nimiä tunteillesi. Kun olet antanut tunteellesi nimen, kysy itseltäsi:  Olin ___________, koska sain/ en saanut _______________.

Esimerkiksi: Olin iloinen ja ylpeä, koska olin saanut tunnustusta työstäni, ja ajattelin, että minua arvostetaan.

Tai: Olin yksinäinen, koska kaipasin hellyyttä, ja puolisoni on työmatkalla.

Mikäli kokemasi tunne oli epämiellyttävä, jatka kysymällä itseltäsi, miten voisit saada sen mitä tarvitset? Keneltä voisit pyytää, ja mitä, jotta tarpeesi tyydyttyisi? Esimerkkiä jatkaen: Koska kaipasin hellyyttä, laitoin puolisolleni viestin, että kaipaan häntä, ja että haluan jutella hänen kanssaan, kun hän ehtii. Sen jälkeen kävin tapaamassa ystävääni, jota halasin, ja jolle kerroin olostani. Hän lohdutti minua ja halasi vielä uudestaankin. Illalla juttelin puolisoni kanssa puhelimessa, ja kerroin hänelle olostani, ja hän kertoi ikävöivänsä minua ja toivovansa, että saisi ottaa minut kainaloonsa.

 

Harjoitus 4

Negatiivisten ajatusten käsittely

Negatiivisia ajatuksia muuttamalla voimme lievittää ahdistavaksi muuttuvia ajatuksiamme. Haasta omat negatiiviset ajatuksesi tai sisäinen puheesi:

  • Olenko ajatusansassa?
  • Millä perusteella tämä ajatukseni on totta? Millä perusteella se ei ole totta?
  • Olenko sekoittanut ajatukset ja faktat?
  • Mitä sanoisin ystävälleni, jos hän kertoisi ajattelevansa näin? Mitä hän sanoisi minun ajatuksestani?
  • Olenko täysin varma, että ajatukseni toteutuu?  Kuinka usein se on tapahtunut aikaisemmin?
  • Onko tämä asia niin tärkeä, että tulevaisuuteni riippuu siitä?
  • Mitä pahimmillaan voisi tapahtua?
  • Jos se tapahtuisi, miten selviäisin siitä tai käsittelisin asiaa?
  • Perustuuko johtopäätelmäni tunteisiini vai tosiasioihin?
  • Sekoitanko keskenään sen, että asia voi tapahtua ja sen, että asia tapahtuu? Onko asia todennäköinen, vai mahdollinen?

 

Kirjoita viikon aikana jokaisena päivänä viiden minuutin ajan muistiin ajatuksiasi, jotka huolestuttavat sinua. Käy läpi kirjoittamiasi ajatuksia, ja haasta niitä yllä mainittujen kysymysten avulla.