Uudenlaisen ajattelutavan ja oireiden hallinnan tueksi tarvitset aikaa niiden vakiinnuttamiseen. Jatka näitä ajatus- ja rentoutusharjoitteita edelleen tietoisesti päivittäin. Yhtä tärkeää kuin uusiin ajatuksiin totuttelu on tarkastella jokapäiväistä elämääsi ja miettiä, mitkä elämäntavoistasi ovat hyvinvoinnillesi eduksi, mitkä haitaksi. Olet todennäköisesti hyvin tietoinen siitä, mitä muutosta kannattaisi saada aikaan, muttet ole löytänyt viisastenkiveä, joka saisi aikaan muutoksen.

Viisastenkivi olet sinä. Sinun arvosi ja näkemyksesi vaikuttavat elämäntapoihisi.

 

Harjoitus 8 a

Ota kynä ja paperia, ja kirjoita yksi kerrallaan itsellesi tärkeät arvot ja asiat. Tällaisia arvoja ja asioita voivat olla esim. terveys, perhe, rehellisyys, uskollisuus ja lojaalisuus, työnteko, elämänilo… jne.

Kun olet listannut nämä asiat, ryhdy tarkastelemaan niitä yksi kerrallaan. Kirjoita niistä minulle sähköpostissa: miten nämä asiat tällä hetkellä ovat elämässäsi, miten arvosi näkyvät elämässäsi, ja miten toteutat niitä tällä hetkellä. Sähköpostisi luettuani lähetän sinulle jatkokysymyksiä.

Harjoitus 8 b

Elämämme ihmiset ovat keskeisessä roolissa myös ahdistuksessamme – useimmiten. Ihmissuhteissa onnistuminen tai niiden ongelmat, ihmissuhteisiin sisältyvä ahdistus ja sen kanssa eläminen, ihmissuhteisiin liittyvä epävarmuus…  Kaikki tuttuja asioita lähes jokaiselle meille. Ihmissuhteemme ovat meille niin tärkeitä, että niissä olevat pienemmätkin vaihtelut vaikuttavat hyvinvointiimme. Isommista asioita puhumattakaan.

Ketkä ovat sinun elämäsi tärkeimmät ihmiset? Millaisia tunteita he herättävät sinussa? Tavallisesti tunteemme ovat sekoitus miellyttäviä ja epämiellyttäviä tunteita ja ajatuksia, jotka liitämme meille tärkeisiin ihmisiin.

Piirrä oma sosiaalinen karttasi. linkki