Takapakit kuuluvat kaikenlaiseen toipumiseen, ja elämään yleensäkin.  Monesti kuulee puhuttavan, että juuri kun kaikki oli vihdoinkin hienosti, tuli taas joku uusi ongelma tai murhe. Se on elämän tavallista kulkua, ja olennaista opetella kulkemaan sekä ylä- että alamäkiä. Ahdistuneena, väsyneenä tai vastaikään toipumiseen asti päässeenä ei vain haluaisi millään taas uutta alamäkeä. Tietenkään ei haluaisi. Kun se kuitenkin jossain vaiheessa tulee, on siihen tärkeää olla valmistautunut. Etukäteen on hyvä pohtia, mitkä asiat tai tilanteet voivat aiheuttaa huonoa oloa. Ja sitten voi miettiä, miten varautuu niihin asioihin tai tilanteisiin.

Tärkeä ajatus, joka on auttanut minua ja monia muita on: Elämä on kuin AA-kerho. Aina jossain vaiheessa kompastuu, kenties horjahtaa, joskus kaatuu polvilleen tai ihan rähmälleen asti. Ylös on silloin noustava. Ensin polvilleen, sitten ponnistaen ylös saakka. Ja taas matka jatkuu.

 

Harjoitus 9

Riskitilanteiden tunnistaminen

Mieti, minkälaisissa tilanteissa olet tavallisesti aikaisemmin ahdistunut. Kirjoita ne muistiin, ja ryhdy sitten kunkin asian suhteen miettimään: Mistä tunnistan, että tällainen asia tai tilanne on edessäpäin? Minkälaisilla tavoilla voin edesauttaa, että tilanne sujuisi mahdollisimman hyvin? Keneltä voin pyytää apua sekä asiassa että siihen valmistautumisessa? Miten minun kannattaa arvioida tilannetta tai asiaa jälkeenpäin? Jos arvioin, että huonosti meni, ja olen ahdistunut, mitä minun kannattaa ajatella? Miten voin suunnitella seuraavaa vastaavaa tilannetta?